Heroes Of Newearth//VS//World Of Worldcraft
Heroes of Newerth är starkt inspirerat av Warcraft III-kartan Defense of the Ancients. Spelet fungerar precis på samma sätt: Två lag (i Heroes of Newerth kallas de Hellbourne och Legion) möter varandra, oftast i lag med fem spelare i varje(men andra varianter finns). Spelet går ut på att förstöra motståndarens huvudbyggnad som är vaktat av flera torn som man först måste besegra. Till sin hjälp har lagen så kallade "creeps", datorgenererade monster som automatiskt försöker ta sig till motståndarlagets huvudbyggnaden och förstöra den. "Creeps" attackerar alla fientliga hjältar och byggnader som de möter på vägen. Den motstående sidan har även de "creeps" och om inte spelare lägger sig i striderna mellan dessa så uppstår en jämvikt, där ingen av sidans baser tar skada.
Som spelare kontrollerar du en av, i skrivande stund, totalt 83 hjältar, var och en med skilda specialkrafter. Vissa av hjältarna kan teleportera sig, andra kan hålla fast en annan hjälte eller sänka hastigheten de rör sig i. Hjältarna blir progressivt starkare och starkare ju längre matchen pågår, då de får erfarenhetspoäng av att döda creeps och andra hjältar. Spelaren får dessutom hela tiden pengar automatiskt och genom att dela ut sista slaget på antingen motståndarnas hjältar, creeps eller byggnader.
Pengarna används till att köpa utrustning och vapen som förbättrar spelaren hjälte avsevärt genom att öka skadan den gör, ge dem en ny förmåga eller öka deras liv. Hjältarna i de olika lagen är i strid med varandra och dödar man en hjälte får man en viss summa guld medan motståndaren förlorar en summa guld. Den dödade spelaren tas motståndaren temporärt ut ur spelet i ett antal sekunder, och missar då värdefull tid. Detta gör att lagspel blir viktigt, eftersom en ensam hjälte enkelt kan tas ut av motståndarlaget, vilket lämnar dem i underläge under en tidsperiod.
DET VAR DET JAG HADE ATT SÄGA I DETTA AVSNITT. (fakta från pojkvän)
Sååå fakta om WoW
Spelarnas avatarer tillhör en av två sidor i en konflikt, The Alliance och The Horde. Vardera sida inkluderar sex spelbara raser med egna bakgrunder och historiska anledningar till just sitt val av sida. Tio klasser är tillgängliga på båda sidor, men vissa kombinationer av ras och klass är inte möjliga. Endast Warrior-klassen och Death Knight-klassen (som kräver Wrath of The Lich King för att kunna väljas) finns för alla raser, men den sistnämnda klassen kräver att spelaren redan hade uppnått nivå 55 med någon annan karaktär. Spelaren kan även välja att fokusera sig på en av tre alternativa inriktningar, eller "talents", som det också kallas, som alla är specifika för den klass man spelar.
Spelare som väljer att spela för The Alliance kan välja mellan raserna Human, Dwarf, Gnome, Night Elf, Draenei (kräver expansionen The Burning Crusade) och Worgen (kräver expansionen Cataclysm). Väljer de istället att spela för The Horde så kan de välja Orc, Tauren, Troll, Forsaken (känd som Undead), Blood Elf (kräver expansionen The Burning Crusade) och Goblin (kräver expansionen Cataclysm).
I spelet kan spelaren välja en klass till sin karaktär. Klassen bestämmer till stor del vilken roll karaktären kommer att få under spelets gång, eftersom olika klasser har olika färdigheter. När en karaktär ökar i nivå tilldelas den talent points som kan användas för att införskaffa ytterligare klasspecifika färdigheter eller uppgradera redan existerande färdigheter. Talents delas upp i tre, för varje klass specifika, områden och spelaren kan välja att antingen specialisera sig i ett av dessa eller använda sina talent points mer jämbördigt. Vilken klass en karaktär har bestämmer även vilken typ av utrustning den kan använda.
Det fanns nio olika klasser när spelet släpptes och Death Knight tillkom i Wrath of The Lich King.
Warlock, Priest och Mage använder främst olika former av magi för att hjälpa eller skada andra karaktärer. Warlocks kan även kalla på demoner för hjälp i strid. Shaman, Druid, Death knight och Paladin har även de olika magi-liknande attacker, men är även starka i närstrid. Karaktärer av Druid-klassen kan förvandla sig till djur. Hunter är effektivast med långdistansvapen samt att de kan tämja djur till att hjälpa dem i strid. Rogue och Warrior är effektivast i närstrid, men har också en del avgörande distans attacker.
Så vad tycker ni?